חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רייך: מהשוליים הרדיקלים ללב הדיון המתמשך בשאלת הגופנפש

יום עיון של המכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית שהתקיים במרץ 2019הגותו הרחבה והעמוקה של רייך הינה היסוד עליו התפתח תחום האנליזה הביואנרגטית. יום העיון כלל הרצאות הנוגעות להגותו של רייך, וכן סדנאות שונות בהשראת רעיונותיו.

אתם מוזמנים/ות לקרוא את ההרצאות שנשמעו ביום העיון.

דברי פתיחה של המנחה יעל לי

מרצה : יעל ליקישור להרצאה

דברי פתיחה של המנחה יעל לי

קטע נגינה – "זרע של מילים" בהשראת שיר של רייך

קטע נגינה – "זרע של מילים" בהשראת שיר של רייך

Music gives expression to the inner movement of the living organism (Wilhelm Reich: Character analysis, 1933)

רייך היה קרוב למוסיקה, הוא ניגן בפסנתר, צ'לו ואקורדיון, ואף התנסה בהלחנה. מבין המלחינים הגדולים, בטהובן היה האהוב עליו, אולי בשל הזדהות עם נפשו הסוערת. רייך שילב בכתביו התייחסויות שונות למוסיקה ולמוסיקאים אשר מבטאות תפיסה לפיה המוסיקה מעניקה ביטוי לתנועה הפנימית של האורגניזם החי, תנועה שהיא מעבר למילים:

"… the beginning of living functioning lie much deeper than and beyond language. Over and above this, the living organism has its own modes of expressing movement which simply cannot be comprehended with words. Every musically inclined person is familiar with the emotional state evoked by great music. However, if one attempts to translate these emotional experiences into words, one's musical perception rebels" (Character Analysis).

מילות השיר המופיע בסרטון הן תרגום חופשי של המילים החותמות את ספרו של רייך "Listen little man" שנכתב בשנת 1945. תהליך ההלחנה נעשה מתוך כוונה להתקרב אל דמותו ולבטא בצלילים משהו מרוחו ומתנועתו בעולם. ההשראה ללחן היא ציור שרייך צייר, ובו נבט הבוקע מהאדמה ומנסה לפלס את דרכו החוצה מבין הסלעים. המנגינה מבטאת אף היא תנועה זו החוצה לעולם.

תרגום חופשי: יעל שר-שלום מוכיח

לחן: יעל שר-שלום מוכיח

ביצוע: כרמלה שי, רני מוסנזון נלקן, יעל שר-שלום מוכיח


פירוט ההרצאות:

הרצאה 1: סופיות ואין סופיות בהגותו של וילהלם רייך

מרצה : אביגיל שחרקישור להרצאה

סופיות ואין סופיות בהגותו של וילהלם רייך – אביגיל שחר

אביגיל שחר היא מטפלת בתנועה ואנליטיקאית ביואנרגטית. עוסקת בטיפול הדרכה והוראה. יו"ר הוועדה האקדמית של המכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית. מלמדת בהכשרת המכון ובמרכז ויניקוט.

הרצאה 2: חיוניות והתמסרות בטיפול – נקודת מבט ביואנרגטית דרך אחדות, שבר וריפוי

מרצה: דינה מרכוס קישור להרצאה

חיוניות והתמסרות בטיפול – נקודת מבט ביואנרגטית דרך אחדות, שבר וריפוי – דינה מרכוס

דינה מרכוס היא פסיכולוגית קלינית ואנליטיקאית ביואנרגטית. עוסקת בטיפול, הדרכה והוראה. יושבת ראש המכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית.


סדנאות שהתקיימו:

סדנה 1: יחסי גומלין בין התנועה האגרסיבית ואופנות התקשרות – מפגש בין רייך לויניקוט

מנחה: ענת גיחון

הסדנה תעסוק בשני מופעי יסוד בחשיבה הרייכיאנית וביחסי הגומלין שביניהם: אגרסיה ככוח מניע חיים והאופן בו קשר עם אחר תומך או חוסם כוח זה.

הפירוש המילולי של אגרסיה הוא "יציאה החוצה אל…" – זהו כוח שתומך בלקיחת העצמי למפגש עם החוץ, שמהווה תנאי הכרחי לבניית נפרדות ולקיום קרבה ואינטימיות.: "אגרסיה קשורה לא לסדיזם ולא להרסנות…היא ביטוי החיות של מערכת השרירים ושל מערכת התנועה… והיא תמיד ביטוי למאמץ למילוי של צורך ויטאלי". (רייך, 1942).

אגרסיה בריאה מתקיימת ביחסי גומלין עם יכולת היקשרות. סביבה התפתחותית שתפגע בסקרנות, יוזמה ויצריות, תגרום לצמצום בתנועה האגרסיבית, ותביא לעצירה בזרימת החיות, מצב אותו רייך הגדיר כ- .contactlessness. בתגובה, ייאלץ העצמי לבנות ערוצי ביטוי וקשר חלופיים, אותם רייך הגדיר כ"קשר מפצה" -substitute contact, שזו למעשה מהות הקרקטר.

חשיבה זו מתכתבת עם הגותו של וויניקוט על מושג האגרסיה, "עצמי אמיתי" ו"עצמי כוזב".

בסדנה תשולב מצגת תיאורטית עם התנסות גופנית שתאפשר נגיעה חיה עם שני מופעים אלה ובקשר ביניהם.

ענת גיחון היא תרפיסטית בתנועה ואנליטיקאית ביואנרגטית. שייכת לצוות ההוראה של המכון הבינלאומי לאנליזה ביואנרגטית. יו"ר ועדת ההוראה ומורה בכירה בתכנית ההכשרה של המכון הישראלי, שהיא ממייסדותיו.

סדנה 2: איפה הכל מתחיל?

מנחה: יעל הראל

"Bioenergetic pulsation is a function completely dependent on the stimulation from and contact with the environment. The character structure of the parents forms a crucial part of this environment. Particularly that of the mother, who provides the environment from the moment the embryo is formed until the moment of birth."

(W. Reich – Children Of The Future)

שדה היחסים האנושי מתחיל בהפריה וכל שלבי התפתחותו של העובר ברחם ילוו "ביחסים הטבוריים"- יחסים הנבנים עם העובר/ית בגוף-נפש של האם ודרכה עם האב, המשפחה והסביבה. יחסים שהם פסיכו-סומה של הזנה, הכלה והתכוונות אך גם מרחב רגיש ללחץ וטראומה הגלומה בחיי ההורים ובמרחב הבין דורי.

בסדנה נלמד על העוצמה שיש בקשר המזמין לחיים ובאופן בו שלבים בהתפתחות העובר מהדהדים ללידה ואחריה ולהתבססותה של תנועת חיים המאפשרת התקרבות אל אחר/העולם בניגוד לנסיגה עמוקה, הימנעות ודיסוציאציה. נראה איך בטיפול באנליזה ביואנרגטית, מתאפשרת חקירה של תנועת חיים בסיסית, נגיעה בתלכידי זיכרון וטראומה ינקותית.

יעל הראל היא מטפלת בתנועה ואנליטיקאית ביואנרגטית, מדריכה, עובדת בקליניקה פרטית, מלמדת במכללה לחברה ואומנויות, במכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית ובמרכז ויניקוט בתוכנית האומנויות.

סדנה 3: עצמי מווסת, מרייך ועד ימינו – מבט ביואנרגטי

מנחה: מעין דור חיים

רייך ראה בסביבה ההורית את המטופל העיקרי. הורים שצרכיהם הטבעיים לא סופקו, בניסיון לווסת עצמם, פיתחו בילדותם שריון (קרקטר) אדפטיבי לתנאי חייהם. הורים משוריינים, יגדלו ילדים שיספקו את צורכי ההורה. הורים שאינם משוריינים, יצמיחו ילדים שיכולים להיות עצמם, על פי טבעם שלהם, ילדים שאינם נזקקים לוויסות חיצוני, שרכשו יכולת לווסת את עצמם, לדעת מבפנים, באופן ספונטני, מה טוב.

ריכוך השריון, סבר רייך, הוא התנאי ליכולת ויסות עצמי. לעומתו, סבר לואן כי ריכוך השריון אינו מספק, וכי נדרש להטמיע את התובנות במציאות היומיומית וליצור אינטגרציה לאישיות. כך האדם יהיה מודע (self aware) ויוכל לבטא עצמו (Self express) במציאות.

היכולת המהותית לוויסות עצמי או לחלופין ההשתריינות, נוצרת בינקות. המסע לריכוך השריון ולהשבת הטבעי והספונטני, יכול להימשך לכל אורך החיים.

התובנות של רייך קיבלו תיקוף מדעי עם התפתחות מדעי המוח, שהראו כי תהליכי התקשרות יוצרים במוחו של התינוק מבנים לוויסות עצמי.

בסדנה נתבונן בתהליכי וויסות עצמי, באופן חוויתי, דרך העדשה של האנליזה הביואנרגטית: פעימה, נשימה, וקשר לקרקע.

מעין דור חיים היא מטפלת בתנועה, ואנליטיקאית ביואנרגטית. בוגרת מכון שינוי בטיפול משפחתי וזוגי. עוסקת בטיפול והדרכה במחלקת הנוער להפרעות אכילה בתה"ש ובקליניקה פרטית.

סדנה 4: אימהות כביטוי של מיניות בחיי האישה

מנחה: ברכה הדר

וילהלם רייך כותב שהשפעתה של האם על המיניות של הילד/ה מתחילה עוד בהיותו עובר ברחם, ותלויה במידת החיות של האגן שלה ומשמעותו המינית עבורה.

בסדנה זאת נדבר על חווית החיים של להיות אמא בשלבים שונים של האימהות.

נדבר על כוח החיים הנשי הכולל תשוקה והשתתפות אמוציונלית של האישה, שבה רכות ואלימות מעורבבות ללא הפרדה.

נדבר על המעשה האימהי הכולל חיבור גופני מושלם ובסיומו, בלידה, מתחולל אירוע דרמטי כאשר שני גופים מחוברים נפרדים זה מזה.

מרגע זה ואילך מתקיימים שני תהליכים מנוגדים של חיבור ונפרדות, המקבלים דרגות שונות של יחסיות במהלך החיים.

הסדנה תתבסס על רעיונותיהם של רייך, ג'וליה קריסטבה וגלית אטלס.

נסתכל על תהליך האימהות דרך העדשה הביואנרגטית של פעימה – התרחבות והתכווצות- שהיא אחד מחוקי הקיום בטבע.

כל אלה יקבלו משמעות רגשית/גופנית באמצעות סיפורי המשתתפות שיהיו, בוודאי, בגילאים שונים המייצגים תחנות שונות במסע האימהי.

ברכה הדר היא פסיכולוגית קלינית; אנליטיקאית ביואנרגטית; אנליטיקאית קבוצתית. פיתחה עבודה קבוצתית אנליטית עם מיקוד על הגוף בטיפול. כותבת על נושאים של קשר גוף-נפש, מיניות, בושה, הזדקנות.

סדנה 5: התארגנות עצמית דינמית (Dynamic Self Integration) בעקבות רייך

מנחה: שורה שדה

ביטול הדיכוטומיה גוף/נפש כעיקרון טיפולי-פרקטי היא תרומתו הייחודית, ניתן לומר 'קופרניקאית' של רייך, לתיאוריה האנליטית ול'מעשה הטיפולי".

ההנחה האחדותית שבבסיס גישתו מאפשרת כינון שפה בה מתקיימת, בכאן ועכשיו, התייחסות לפן התודעתי-רגשי-גופני-אנרגטי, בו זמנית. כל מכלול כזה,'התארגנות' בלשוני, הוא אחד ממגוון התארגנויותיו, המשתנות תדיר, של אדם אחד , ובכל התארגנות יחסים ייחודיים עם העצמי , גופי, האחר, תכנים רגשיים בולטים,שפה ואפילו תחושת זמן אופיינית…זיהוי מדויק של התארגנות עכשווית , מאפשר ומקל גם את ההבחנה עד כמה היא מקובעת או משתנה.

התרת ההתקבעות בשיטת האינטגרציה הדינמית (DSI) נשענת על זיהוי המטופל, את התארגנותו-הוא בשם אישי, אפילו אידיוסינקראטי, ובעבודת מודעות רגשית-גופנית-אנרגטית, הנוגעת, כ'קרן לייזר תודעתית' , גם בנושאים טראומטיים ביותר. במפגש דיאדי-אינטרסובייקטיבי מתקיים 'מעקב' אחר גבולות ההתארגנות ותהליך השתנותה. בצד השינוי מתאפשרת כך גם הגנה מפני התפרקות, חיזוק תחושת האינטגרטיביות הזהותית והרחבת מנעד ההתארגנויות בקשר עם עצמי ועם האחר, בחדר הטיפול ומחוץ לו.

בסדנה תתאפשר טעימה התנסותית חווייתית של יישום דינמי אפקטיבי זה.

שורה שדה היא פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה, לשעבר פסיכולוגית קלינית ראשית של צה"ל. אנליטיקאית ביואנרגטית ומפתחת שיטת 'האינטגרציה הדינמית (DSI) מטפלת ומדריכה בשיטתה בקליניקה פרטית ועובדת גם עם שחקנים, במסגרת בית ספר למשחק.

המפגשים בהנחיית

יעל לי - המכון הישראלי לאנליזה ביואנרגטית

יעל לי

פסיכולוגית אנליטיקאית ביואנרגטית, M.A. פסיכולוגיה קלינית אוניברסיטת תל אביב (1992), מדריכה ומנחת קבוצות מטפלים, מגשרת משפחתית

לפרטים נוספים

ניתן ליצור קשר באמצעות הטופס

דילוג לתוכן